Skip links

Восьмого жовтня нас відвідав Пінхас Полонський

Восьмого жовтня нас відвідав Пінхас Полонський. Він є ізраїльським дослідником юдаїзму, дослідником Біблії, автором багатьох статтей та книг на тему юдаїзму. Народився Пінхас в Росії, але вже 34 роки живе в Ізраїлі. У свою релігію він прийшов через культуру. За віросповіданням він ортодоксальний єврей модерністського спрямування.
Виклад свого семінару він почав зі вступу де розказував про відкриття, які продовжуються. Це відкриття, які проявляються зараз через хід історії, культури, мистецтва. Бог відкривається в ході історичних змін.
У загальному семінар можна розділити на три частини:
– Порівняння історій про створення світу
– Змішання мов та Вавилоська вежа
– Характер Мойсея

Перша частина: Порівняння історій про створення світу
Пінхас висловив думку, що на перший погляд дві історії про створення світу, які описані в перших розділах книги Буття начебто протирічать одна одній. Але насправді це є не так. Ці дві історії просто описують одну подію з різних сторін. Це, начебто, дивитися на один обєкт з різних сторін і бачити його геть по різному. Адам з першої історії мав покликання до того, щоб володіти землею, тобто будувати цивілізацію. Перший Адам покликаний досліджувати зовнішнє і думати про безсмертя потомства. Натомість другий Адам покликаний «їсти або ж не їсти». Він досліджує внутрішній світ і думає про особисте безсмертя.
Друга частина: Змішання мов та Вавилоська вежа
Розказуючи про своє дослідження даної теми спікер почав з того, що в 10 і 11 розділах книги Буття використовуються різні слова на термін «язик». Одне слова «лашон», що означає язик в роті, а друге «сафа», що означає губи та мова спілкування. Яке було повеління Бога для тогочасного народу? Він сказав щоб вони населяли землю і розвивалися. Натомість вони хочуть «зробити собі ім’я, щоб не розсіятися». Тобто їх ціль і Боже повеління були зовсім різними і Бог вирішив зупинити їх будову і змінити їх мови. До змішання мов всі мали один певний діалект і малий словниковий запас, що давало їм можливість командувати і будувати. Щоб зберегти єдність вони вкладали всі свої сили в те, щоб зробити собі ім’я і бути разом. Як відбувалося саме змішання мов? Сам той факт, що Бог певним чином спустився на землю і змінило їх мови. Коли Бог спускається до людей відбуваються якісь нові відкриття. Ці відкриття описуються новими словами і люди почали брати свої частинки відкриття. Змішання мов потрібно було для утворення подальшої цивілізації. Кожна культура маючи свою мову пішла в окремий від інших ріст. Розвиток нових культур стає пріорітетнішим ніж будування башти.
Третя частина: Характер Мойсея
В цій частині Пінхас задавав питання до аудиторії і вислуховуючи їх відповіді. Чому Мойсей не йде виводити Ізраїльський народ відразу після того як Бог дав йому повеління це робити? Спочатку Мойсей віднікується, а вже потім, з часом, погоджується. З біографії Мойсея стає видно, що він не боїться брати на себе відповідальність. Відповідь на питання задане вище можна дізнатися досліджуючи ту історію, коли Бог розгнівався на Свій народ і хотів від Мойсея одного зробити інший народ. Якщо Бог пропонує для Мойсея таку річ, то це говорить про те, що Мойсей вже над цим роздумував. Тобто є ймовірність того, що Мойсей не хотів виводити Ізраїль з Єгипту через те, що він хотів, щоб Бог зробив такий народ особисто від Мойсея.
Чому Бог вибирає саме Мойсея на це завдання? Тому що Мойсей єдиний в тому покоління, хто мав відповідну освіту. Він розуміє погляди євреїв, погляди єгиптян і може подивитися на них зі сторони, адже певний час від жив відстороненим від них.
Чому Мойсей не послухався Бога, коли давав для Ізраїля воду зі скелі? Бог сказав, щоб Мойсей промовив слово і вода піде, натомість він б’є по скелі. Відповідь на згадане питання можна отримати розуміючи те, що Мойсей «людина наказів», а не «людина вмовлень або прохань». Він мав характер того, хто командує, а не того хто вирішує все словами. За деякий час Бог змінив його і книга Повторення Закону вже слова Мойсея, а не книга наказів.